Esperit de la missatgeria

«Había comenzado el período de Siva el Restaurador. La restauración de todo lo que hemos perdido», Philip K. Dick, Valis.

lunes, 28 de mayo de 2012

Soroll de perforadora, dissidència i malenconia. So industrial hereu de Kraftwerk.


Kraftwerk va ser tot un referent per a Joy Division però això no quedaria de manifest de manera rotunda fins a la nova encarnació del grup, molt més electrònica, amb un so construït més sobre sintetitzadors i ritmes pregravats que sobre guitarres elèctriques. Si Radio-activity era el model a Joy Division, per a New Order el referent de la discografia dels alemanys va passar a ser Computer World. Una prolongació però amb criteris techno-pop que acabarien forjant el so Madchester. 
Ritmes marcials, sorolls de maquinària, l’entorn metropolità retratat com un espai d’egoisme i violència amb una única sortida: la pista de ball, amb la fràgil comunitat creada per la discoteca –espai capitalista, al cap i a la fi. Els tristos dilluns dels que han de tornar a una feina alienant després d’haver viscut un cap de setmana d’èxtasi i balls. 
Si l’after-punk més rockista s’emmirallava en els de Düsseldorf, què dir de la seva vessant més industrial i alhora baillable? Doncs que tots ells havien après dels robots alemanys. El ruidisme industrial partia en bona mesura de Kraftwerk. Els setanta de la crisi perpètua i de l’enfonsament de l’economia industrial va donar peu a la revolució neolliberal; Anglaterra va ser dels primers llocs en patir-ho a Europa i el so i l’imaginari dels grups es va enfosquir, trobant o la dissidència o l’hedonisme de cap de setmana com a úniques sortides. Com a mostra de l’estètica de la lletjor i el soroll de Cabaret Voltaica i altres, aquest «Do the Mussolini», un tema amb molt èxit en l’Europa actual, amb noves versions per tot el continent, des d’Alemanya i Grècia.
El que començava a l’Anglaterra tatcherista de mitjans els vuitanta va acabar derivant en una alternativa molt més dissident: la de les raves, aflorament de dionisisme comunitari en plena societat tardocapitalista, i que va confluir en les lluites antiglobalització, la neo-ruralitat, els zippys i altres alternatives posteriors. Fins ara, és clar.
D’aquest context van sorgir K.L.F., projecte contracultural per antonomàsia de la música electrònica de finals dels vuitanta, contestataris, molt intel·ligents, capaços d’atacar els fonamentes dels sistema (per exemple amb la crema dels milers de lliures guanyats amb els seus èxits) o de crear un culte ancestral entre irònic i performatiu (establint un vincle conceptual amb el neopaganisme). K.L.F. són fonamentals per a la música chill-out i ambient, però també en la millor herència de Kraftwerk per a crear melodies etèries sobre bases rítmiques funky molt vigoroses.
A més, amb K.L.F. queda apuntada tota una corrent que tenyirà les obres no solament de música electrònica sinó també la literatura o el cinema fantàstic (del tech-noir al ciberpunk) amb el seu sentit distòpic, retratant uns poders fàctics que manipulen la realitat per a mantenir-se, i una dissidència que parteix del neopaganisme, l’ús en benefici propi de la realitat virtual o un retorn a la comunitat com a manera d’enfrontar-se. Dels discos basats en una idea germinal i el futurisme de Kraftwerk fins a les distopies techno d’Underground Resistance. Passant per K.L.F.

No hay comentarios: