Encara que bona
part de la narració es centra en el dol dels protagonistes nord-americans,
assimilant la tragèdia, però també s’hi afegeixen breus pinzellades d’un altre
punt de vista igualment essencial: el dels enemics, un dels terroristes
suïcides. En una decisió molt arriscada per
part de DeLillo, ja que quan ho va escriure encara hi havia poca separació
temporal entre l’atemptat i la novel·la, l’autor va intentar esbrinar no tant
per què sinó com funciona la seva mentalitat. Podia ser conflictiu.
(The falling man, Richard Drew)
A L’home del salt l’escriptor dóna proves
del seu talent màxim en aquests apartats del comando suïcida, així com també en
les escenes en que el protagonista es reuneix amb una altra supervivent i dialoguen sobre les seves experiències fugint
de la torre. L’escena en que es reuneixen per primer cop (ell va a tornar-li la
maleta) és de les millors escenes de la literatura d’aquests darrers anys, tant
per assolir una gran sensació de versemblança, com per la finor i penetració
psicològica, com per arribar al rovell de l’ou tant del caos traumàtic provocat
per l’atac terrorista com per retratar a tota una època sumida en aquest
atordiment, l’inici del final d’allò que va somiar Reagan. Sorprèn aquesta
càrrega emotiva subterrània (mai buscant la llàgrima), en un escriptor tan
cerebral, distanciat, com DeLillo.
El relat està
marcat per tres figures emblemàtiques, la del terrorista, òbviament encarnat en
Bin Laden, la del vell terrorista que ha acabat esdevenint allò odiat quan ho
era, un galerista d’art adaptat al sistema, i la de l’artista que gairebé per
impuls sonambúlic recrea la imatge de l’home caient de les torres bessones, qui
sap si per exorcitzar el trauma d’una imatge tan terrible. Com molt sovint en
Delillo, fixa el contingut profund de la novel·la en una acció artística que apareix
durant les seves planes. La performance que recrea l’home del salt de la
fotografia, crea una gran polèmica sobre si la seva acció és art o no, la seva
pertinència o quin grau de morbositat conté. En DeLillo l’art té una presència,
potser l’escriptor amb més contingut artístic dels de primera fila
contemporània.
(James Natchwey)
El trauma ha de
ser guarit d’una manera o d’una altra. El record queda com una ratlladura al
disc mental dels personatges que els impedeix avançar, superar-ho, oblidar. De
fet, més que sobre l’11 de septembre, la novel·la tracta de la memòria, de com
hem de recordar per a superar certs cops existencials però també com oblidem,
nucli conceptual que queda palès pel treball de la dona del protagonista, fent
teràpia amb ancians que pateixen alzheimer.
Mitjançant els
rituals els personatges intenten tornar a l’estat de cert autodomini i
comoditat. Un dels passos bàsics consisteix en dialogar, pair gràcies a les
paraules una experiència que s’origina al caos més enllà de les paraules;
l’alfabet com a eina de guariment que ha d’ordenar allò en aparença
incomprensible. El ritus serveix per a començar a integrar el cop monstruós que
acaben de rebre, l’experiència del mal, del patiment, de la vulnerabilitat, de
la pèrdua d’amics.
Però tota
recuperació serà fràgil. En la decadència psicològica del protagonista no costa
veure la de tot un país; mentre un es dedica a jugar a poker per tots els
casinos dels Estats Units, el país (tot el món, ja) juga al fons d’inversió i
espera la caiguda que començarà al 2007. tant uns com els altres han perdut
qualsevol contacte amb allò que dota de sentit i direcció a la pròpia vida, una
forma que almenys simbòlicament va començar a esquerdar-se amb l’enfonsament de
les torres bessones.
Aquí un bon recull de
fotografies retratant l’horror, a més d’apuntar una reflexió sobre l’estètica
de la tragèdia i les seves implicacions morals.
1 comentario:
hem quedat d'una peça...com cau Tónguez! Quina nata!
ja podem inaugurar la temporada.
Publicar un comentario