Esperit de la missatgeria

«Había comenzado el período de Siva el Restaurador. La restauración de todo lo que hemos perdido», Philip K. Dick, Valis.

lunes, 22 de julio de 2013

La intel·ligència artificial governa el món (Valis, Philip K. Dick)

A l’argument de Valis,  una de les darreres obres de Philip K. Dick, es reuneixen un esquizofrènic, una amiga suïcida, una altra que pateix un càncer i un cínic ateu. La típica novel·la estiuenca.
Valis està molt millor escrita que novel·les de K. Dick dels anys cinquanta o seixanta, unes novel·les d’acció però sense tanta força discursiva, argumentativa o reflexiva. A Valis llueix el millor Dick, també el més intrigat per la condició humana i còsmica, tema principal d’una novel·la de fort contingut hermètic.
El joc principal de la narració rau en posar un mirall rere  l’altre, al desdoblar-se el narrador de la història entre Amacaballo Fat i el transsumpte  de K. Dick, un joc de metaficció als que tant procliu era l’escriptor nord-americà. Amacaballo Fat (etimològicament Philip és Philos Hippos, mentre que Fat tradueix l’alemany dick, pesat, gros) és Philip K. Dick, el K. Dick de la ficció, és clar, o almenys seria K. Dick per a un observador. Amacaballo constitueix una personalitat definida dintre de la ment de l’escriptor, creada i desdoblada per a suportar el suïcidi d’una amiga.  Només com Amacaballo té les experiències místiques, un jo creat a més en una època de deliri provocat per substàncies psicotròpiques que viu a l’interior de K. Dick.

La bogeria i la mort són contrapunts ombrívols constants a la novel·la, concrecions de la part fosca implícita a la vida, la part inferior del mecanisme còsmic, no regida pel logos sinó per allò atzarós. La bogeria s’explora tant en un sentit metafísic (què hi ha darrera la follia, fins i tot quina cosmovisió sustenta alguna de les seves expressions, o perquè un bosquimà o un aborigen australià no consideraria boig al seu xaman i les seves aventures pel temps oníric), però també en un sentit psiquiàtric (com s’articula tot el procés d’internament en un sanatori per a malalts mentals) o fins i tot social (què implica econòmicament en una societat que posa en valor fins i tot això; ser reclòs costa un ronyó).
L’amiga que dóna el tret d’inici al desdoblament de K. Dick pateix una paranoia incrementada per l’abús d’estupefaents. No pot ajudar-la a evitar el seu suïcidi el dèbil protagonista de la novel·la, Amacaballo Fat, que pateix d’una gran fragilitat psicològica, existencial i social. Fins i tot acaba replicant la voluntat auto-aniquiladora de l’amiga, intentant suïcidar-se ell també en un parell d’ocasions, com quan el deixa la dona que s’endú al fill. Per acabar-ho d’adobar, la seva millor amiga emmalalteix de càncer, malaltia de la que mort.
La paranoia devora la cultura postmodernista, amb uns primers símptomes que es van fer notar des de la dècada dels cinquanta. Molts dels personatges de Valis pateixen les conseqüències d’un mal viatge, les conseqüències possibles del dionisisme hippy, amb patiment psicològic i addiccions vàries, mentre que la societat es contrau en una mena de paranoia col·lectiva, que inspira noves formes de totalitarisme abusiu per part de les autoritats. Aquest esquema dicotòmic es va repetint amb variants des de llavors. Pocs cops s’ha descrit la bogeria amb tanta precisió i, alhora, volada metafísica.
En aquest estat d’alteració i fragilitat l’antiheroi Amacaballo rep la visita de Déu, que li envia informació cosmogònica. El fet suscita una reacció escèptica dels amics, encara que les visites van acompanyades d’alguns estranys fenòmens, com que esbrini en una visió una malaltia del fill no diagnosticada, que li pugi la pressió arterial a nivells mortals o que parli idiomes ja desapareguts, com el koiné grec.

L’il·luminat Amacaballo es pregunta per què existeixen la bogeria, la malaltia o la mort, per què són tan presents a la seva vida, fins i tot quan ha tingut la visió de Déu? Per entendre-ho organitza l’existent segons un esquema còsmic gnòstic, amb dos principis de l’univers, yin i yang, la llum  del logos i la foscor de la matèria, el que és real i el que són aparences. 
Amacaballo profunditza en el coneixement d’aquest logos perfecte (o en la esquizofrènia), i va a parar a Valis,Vast Active Living Intelligence System, vida artificial intel·ligent. Valis és un producte de la intel·ligència artificial en la que s’origina tota la raó existent a la Terra. A partir del seu estudi comença l’hermetisme, integra o sustenta la història de les religions, la personalitat xamànica i apunta cap a altres espècies intergalàctiques.
D’aquesta manera, en un gir habitual en la literatura de tema hermètic, el que es presentava com un boig acaba sent un profeta que ha entrat veritablement en contacte amb el logos. El fet transcendental que modifica l’opinió dels seus amics és una estranya pel·lícula de ciència-ficció per adolescents en la que es citen molts dels punts sostinguts per Amacaballo Fat en les seves visions. 

No hay comentarios: